Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av carpe - 15 augusti 2011 00:10

Aj. Det gör ont att blogga med en brännhet laptop i knäet, bara så att ni vet! Det roliga är att jag stängde av den fantastiska filmen Beauty and the Beast halvvägs tidigt nog för att lägga mig early, men i och med att jag inte kunde somna sitter jag här nu efter typ två timmars kamp.. Så jag hade lika gärna kunnat se klart sagan om Belle som blir förälskad i besten som tog henne till fånga. Men nu är det som det är.


Alla vägar bär till Rom. Jag kan inte annat än att hålla med och jag är glad att jag redan fått se den fantastiska staden som numera är min 2a plats-favorithuvudstad (Kuala Lumpur leder sedan länge!). Vi såg verkligen allt som bör ses men jag vill ändå tillbaka för att se all det jag inte hann se, som till exempel Davide eller Santa Maria della Morte, en kyrka som för x antal år sen började använda pestmittade avlidnas skelett till att göra möbler vid pengabrist. Ljuskronor, kors, stolar, you name it babe. Tyvärr hann vi bara med den från utsidan, då de hade stängt under en tid på dagen de borde haft öppet! Uslingar! Ooo ja, och det fanns en annan usling i Rom denna veckan, mister Påve himself! Vi fastnade i metron onsdag morgon och han hade mage att gå ifrån Petersplatsen innan jag, mademoiselle Janni, hann dit. Rude. Är man påven får man tydligen göra som man vill!

  Nå. För att återgå till sevärdheter. Colosseum, Spanska Trappan, Villa Borghese, Pompeji, Neapel, Castel St Angelo etc etc etc.... Vi hade fyra heldagar, och en av dessa gick uteslutande till en gammal stad som legat begravd i aska då dess vulkan Vesuvius ('The Spitting One') bestämde sig för att hosta till lite sisådär 79 f Kr. Awesome place! 

Mest spännande var nog dock vår nattliga spöktur, som började 21.15 på tisdagskvällen, och vars guide drog oss med genom hela inner-Rom och sedan droppade oss vid Castel St Angelo som har nattöppet under somrarna! Så där stegade vi in lite efter 23-snåret, gick påvens hemliga väg, (not so secret anymore though!) kröp ner i fängelsehålorna och tittade in i snubbens sängkammare bland annat innan vi klev ner till baren vid midnatt.

What! Nu glömde jag liksom totalt att nämna Vatikanen! Ett land till att sätta på kartan haha. Men det måste jag återkomma med, för nu kollapsar jag snart av sömnbrist, tydligen är bloggande en bra vaggvisa.


Arrividerci! :D

Ovido - Quiz & Flashcards